Volvo Penta EDC ombouw

EDC computer TAMD73P-A

Volvo Penta EDC

Volvo Penta EDC staat voor Electronic Diesel Control, diverse motortypes tussen de jaren 1995-2005 zijn hiermee uitgerust; TAMD72P-A, TAMD73P-A, TAMD74P-A, TAMD75P-A, KAD44P-A, KAD44P-B, KAD300P.

Het is de voorloper van het EVC systeem, en werkt ook compleet anders, tevens zijn de bedieningspanelen verschillend. De eerste versies werden geleverd met lossen ronde knoppen, de nieuwere met een controle paneeltje.

Het EDC systeem werkt met een elektronische handel, welke de gasstand naar de ECU stuurt. De ECU stuurt vervolgens de brandstofpomp, keerkoppeling (of staarstuk) en startmotor aan. Tevens zitten er diverse sensoren op het systeem aangesloten, voor de zelfdiagnose functie en alarmeringen. Om diverse redenen kunnen de ECU’s uit het EDC systeem het op een gegeven moment begeven en daar beginnen de problemen, van de oudere types kon Volvo Penta ze medio 2021 niet meer leveren. Dit zou dus betekenen dat de boot niet gebruikt kan worden, mits er een andere besturing op gebouwd wordt..!

Ombouw van EDC naar J1939 ECU

Ik heb Q2 2021 een ombouw op een dubbele motorinstallatie TAMD73P-A 24V met dubbel stuurstation gerealiseerd, door het complete EDC systeem te elimineren en daardoor dus niet meer afhankelijk te zijn van de Volvo Penta ECU. Wat wel bewaard blijft zijn de controle panelen/buttons, instrumenten, alarmen en gashandels op de stuurstations. Opbouw van een andere elektronische regelaar op de brandstofpomp welke samenwerkt met een J1939 ECU. De signalen van het stuurstation worden naar een DCU (Diesel Control Unit) gestuurd, welke de diverse alarmeringen, schakelingen (o.a. keerkoppelingen) en de J1939 ECU aanstuurt over de CAN-bus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *