Sinds kort biedt Volvo Penta, voor een derde van de prijs, een EVC upgrade pakket aan. Hiermee heeft u de mogelijkheid om uw schip met een EVC systeem (vanaf 2003) te upgraden naar de laatste EVC-E4 generatie. Dus heeft u een van de volgende EVC generaties met oude type handel en analoge contactsloten?
EVC-A
EVC-B(2)
EVC-C(1,2,3)
EVC-D
En wilt u uw dashboard een nieuwe look geven of ondervindt u nu problemen, dan is dit het juiste moment om de EVC upgrade uit te voeren en nieuwe functies vrij te geven voor ow boot!
Zo heeft ook deze klant met een Sunseeker Portofino 53, met Volvo Penta D12D-A MP motoren besloten om afscheid te nemen van zijn 20 jaar oude EVC-A systeem en het gehele dashboard een upgrade te geven. Daarom hebben we naast de EVC upgrade, ook een upgrade gegeven op de Raymarine schermen en brandstof, watertank en roerstand via NMEA2000 gekoppeld.
Zie hieronder de foto’s voor een impressie van de transformatie.
Bent u ook benieuwd naar de mogelijkheden en kosten van een EVC upgrade op uw boot, neem dan contact op via: info@ddr-projects.nl
Wat begon met het inventariseren voor groot onderhoud van de Volvo Penta installatie + update van het dashboard + navigatie, is uiteindelijk geëindigd in een complete technische en cosmetische refit van deze prachtige Zeelander 44 uit 2007. Uitgevoerd met een Volvo Penta IPS600 voortstuwingsinstallatie, welke in een redelijke conditie verkeerde en na groot onderhoud weer als vanouds presteert. Overige technische zaken en voornamelijk de elektrische installatie zijn dermate verouderd, dat dit ook veel storingen met zich meebrengt.
In eerste instantie was de wens om het persluchtsysteem in de boot te verwijderen, de volgende zaken werden hierdoor bediend; motorluik, ligbed, hoorn, etc. De 24V compressor bevond zich in de motorruimte, waardoor bij een defect het motorluik dus niet geopend kon worden. De pneumatische cilinder van het motorluik werd vervangen voor een 24V elektrische variant en die van het ligdek zijn vervangen voor gasveren, zodat deze eenvoudig met de hand geopend kan worden.
Bij deze update, moeten tegelijk aanpassingen in het elektrische systeem worden gedaan. Bij een inventarisatie hiervan, bleken al een hoop zaken niet meer te werken, en het originele ‘digital switching’ systeem op basis van 1e generatie Empirbus was hiervan de grootste oorzaak. Gezien de complexiteit van het systeem en een gebrek aan vervangingsdelen, is besloten om een moderner CZone systeem te gebruiken, mede vanwege het feit dat er al een nieuwe Mastervolt Combi Ultra geplaatst was, en het CZone systeem ook bedienbaar is via de nieuw te plaatsen Garmin MFD schermen. Zo is er dus per ruimte een complete inventarisate gemaakt van alle componenten en nieuw te plaatsen elektrische apparaten en daarop is een compleet CZone systeem in de boot geplaatst. Daarnaast is de complete distributie van 24V en 12V aangepast en 230V + generator zekeringenkasten opnieuw opgebouwd.
Bij het nalopen van de elektrische installatie zijn uiteraard ook vele componenten vervangen welke niet meer correct werkten;
Verlichting led (interieur tiptoets incl dimmers)
Bilgepompen + vlotters + grijswatertanks
Airco koelwaterpomp
Fusion audio installatie compleet met versterker en boxen
Navigatie: Compleet Garmin met 2x MFD8412, VHF, AIS, Radar, Sonar
Motorruimte ventilatie
By-pass kleppen uitlaten (gestuurd via CZone op motortoerental)
Koelkast + koellade + wijnkoeler
Motor van Webasto opendak
Ruitenwissel sync controller
Drinkwaterpomp + filters
TV + lift
Gezien de technische update en tijdsplanning, is ook besloten om de Zeelander een cosmetische update te geven, hierbij zijn de volgende zaken aangepakt:
Nieuwe antifouling
Complete spuitbeurt romp en opbouw + interieur salon
Nieuw Permateek dek
Nieuwe captain seat (verstelbaar in hoogte, diepte en 360gr draaibaar mety luchtvering.
Nieuwe bekledimg
Nieuw dekzijl
Aanpassen master bedroom naar rondzit met tafel en tv meubel
vervangen diverse panelen meubels + scharnieren en ladegeleiders.
Met deze cosmetische update zijn direct een aantal zaken aangepakt en dicht geplamuurd welke aangepast gingen worden. tevens zijn alle scharnieren van de dekluiken vervangen en zijn voor het zonnedek volledig verbogen scharnieren geplaatst + correcte gasdempers geplaatst. Tevens zijn er in de polyester opbouw diverse reparaties uitgevoerd voordat deze gespoten zijn.
RVS accessoires zoals de by-pass uitlaatdoorvoeren, luchthappers motorruimte en railings, zijn allemaal gepolijst en waar nodig flush gemonteerd in de romp, voor een kwalitatieve uitstraling.
Achterop de Zeelander kan een klep geopend worden welke dienst kan doen als zwemplateau. deze wordt geopend via een hydraulische motor. De techniek hiervan + hydraulische slangen en uitlijning van de klep op de romp zijn allemaal aangepast zodat deze week correct en lekvrij werken.
Verder afbouwen van de Zeelander betreft plaatsen nieuwe ruiten welke gescheurd waren, opknappen ankerruimte, opknappen motorruimte, diverse zaken afkitten. De complete motorruimte geverfd + motoren gespoten + plaatsen nieuwe brandstoffilters/waterafscheiders. Groot onderhoud motoren + IPS aandrijvingen, reviseren dynamo’s + magneetkoppelingen mechanische compressor. Nieuwe condensbakken onder de airco compressoren. Dry-blige systeem plaatsen
Het resultaat mag er zijn na al die uren in krappe ruimtes te hebben gelegen! De boot is zowel technisch als cosmetisch in topstaat, beter dan toen deze de fabriek verliet durf ik wel te zegge 😉
Volvo Penta EDC staat voor Electronic Diesel Control, diverse motortypes tussen de jaren 1995-2005 zijn hiermee uitgerust; TAMD72P-A, TAMD73P-A, TAMD74P-A, TAMD75P-A, KAD44P-A, KAD44P-B, KAD300P.
Het is de voorloper van het EVC systeem, en werkt ook compleet anders, tevens zijn de bedieningspanelen verschillend. De eerste versies werden geleverd met lossen ronde knoppen, de nieuwere met een controle paneeltje.
EDC nieuw
EDC oud
EDC Control
Het EDC systeem werkt met een elektronische handel, welke de gasstand naar de ECU stuurt. De ECU stuurt vervolgens de brandstofpomp, keerkoppeling (of staarstuk) en startmotor aan. Tevens zitten er diverse sensoren op het systeem aangesloten, voor de zelfdiagnose functie en alarmeringen. Om diverse redenen kunnen de ECU’s uit het EDC systeem het op een gegeven moment begeven en daar beginnen de problemen, van de oudere types kon Volvo Penta ze medio 2021 niet meer leveren. Dit zou dus betekenen dat de boot niet gebruikt kan worden, mits er een andere besturing op gebouwd wordt..!
Ombouw van EDC naar J1939 ECU
Ik heb Q2 2021 een ombouw op een dubbele motorinstallatie TAMD73P-A 24V met dubbel stuurstation gerealiseerd, door het complete EDC systeem te elimineren en daardoor dus niet meer afhankelijk te zijn van de Volvo Penta ECU. Wat wel bewaard blijft zijn de controle panelen/buttons, instrumenten, alarmen en gashandels op de stuurstations. Opbouw van een andere elektronische regelaar op de brandstofpomp welke samenwerkt met een J1939 ECU. De signalen van het stuurstation worden naar een DCU (Diesel Control Unit) gestuurd, welke de diverse alarmeringen, schakelingen (o.a. keerkoppelingen) en de J1939 ECU aanstuurt over de CAN-bus.
J1939 ECU
Opbouw nieuwe elektronische regelaar
opbouw nieuwe elektronische regelaar
originele EDC kabelboom stekekrs
DCU box bekabeling
DCU controle boxen
DCU configureren
Toerentalsensor vliegwiel
Na de installatie van deze componenten, welke voornamelijk in de commerciële zeegaande- en binnenvaart worden toegepast, is de klant weer verzekert van een betrouwbare aansturingen van de motoren en keerkoppelingen. Uiteraard hebben de diverse schakelingen en afstelling nog wel de nodige hoofdbrekens bezorgt, maar uiteindelijk werkt en loopt het uitstekend!
Deze 11m Limo (Carbon)tender, opgeleverd in Q3 2020, maar waarvan de voorbereidingen al ruim een jaar eerder zijn begonnen, heeft een voorsturingsinstallatie van 2x Volvo Penta D4-320 met Hamilton HJ292 waterjets gekregen. Het geheel gekoppeld met een ZF68 keerkoppeling en Aqua-drive homokinetische as en aangestuurd door het EVC2.0 systeem. De gehele voortstuwingsinstallatie door mij ingebouwd en inbedrijf gesteld. Topspeed: 35 knopen.
In opdracht van Cruden, een soft- en hardware ontwikkelaar van voer-, vaar- en vliegtuig simulatoren, heb ik het CAN-bus protocol van en Volvo Penta motor geanalyseerd. Hierdoor zijn we instaat om een motor softwarematig te simuleren en hier verder een compleet Volvo Penta EVC netwerk op aan te sluiten, met verder alle functionaliteiten voor in de simulator.
Testopstelling Volvo Penta engine simulator en werkend EVC systeem
Denk hierbij aan: – starten en stoppen van de motoren – gas geven en schakelen – trimmen van de staartstukken – uitlezing van motordata op de displays en instrumenten – uitwisseling van deze data met het simulatie programma
PC software voor analyse en simulatie van Volvo Penta can-bus signalenComplete Cruden Fast Craft Simuator in actie
Voor een particuliere opdrachtgever heb ik een hermotorisering uitgevoerd in een zeilboot. De oude Volvo Penta MD2B was niet meer zo betrouwbaar als gewenst en ook de andere voordelen va een nieuwe dieselmotor hebben de eigenaar doen besluiten om hem te vervangen voor een nieuwe Volvo Penta D1-30 met MS15 keerkoppeling.
De volgende zaken zijn uitgevoerd:
Aanpassen motor fundatie
Plaatsen Phyton drive
Retour op brandstoftank maken
Brandstofsysteem aanpassen
Uitlaatsysteem aanpassen
Koelwatersysteem aanpassen incl. wierpot en beluchter
Elektrisch systeem aanpassen incl. accuschakelaar en laadstroomverdeler
Nieuwe gas/schakel handel
Plaatsen nieuwe isolatie
Er zullen nog wat kleine zaken in de toekomst moeten worden aangepast, zoals bijvoorbeeld de (klap)schroef welke nu linksdraaiend is, maar rechtsdraaiend moet zijn op de huidige installatie. Tot zover is de hermotorisering erg geslaagd en wens ik de eigenaar voor vele jaren vaarplezier toe.
Gisteren ben ik aanwezig geweest bij de officiële opening van de motorenproefstand, waaraan ik heb meegewerkt. Hiervoor heb ik voor diverse elektronisch aangestuurde dieselmotoren een Can-bus communicatie protocol opgezet, waardoor de motoren vanuit de controle kamer kunnen worden aangestuurd met een klik van de muis.
Can-bus protocol J1939
Voor groot onderhoud en revisie haalt de klant de complete motoren uit de machines/boten. Om er na de repartie zeker van de zijn dat de motoren in een goede conditie verkeren, wil de klant deze op vermogen getest hebben, voordat ze teruggeplaatst worden. De oude motorproefstand voldeed niet meer aan de eisen en kon de hogere vermogens niet meer aan, aanleiding om een geheel nieuwe motorproefstand te bouwen. Een van de eisen voor de nieuwe proefstand, was een eenvoudige bediening (starten/stoppen en gas geven) voor de diverse motoren. De motoren kunnen mechanisch, elektrisch of via Can-bus communicatie worden aangestuurd. In het laatste geval betreffen het elektronisch geregelde dieselmotoren met een ECU, welke de dieselinspuiting verzorgt. Voordeel van motoren met een ECU; deze hebben al diverse sensoren aan boord voor het aansturen van de actuatoren op de motor, dus deze sensor informatie kunnen we ook uitlezen via de can-bus. Het algemeen bekende Can-bus protocol voor dieselmotoren is J1939. Hierin staan diverse standaarden beschreven die merken van dieselmotoren gebruiken om te communiceren over de Can-bus.
In de oude situatie werd er voor de elektronisch aangestuurde motoren een kopie van het originele aansturingssysteem nagebootst in de testcel. Nadelen hiervan zijn echter: aansturing via een gashandel, geen extra noodstopbeveiligingen, geen live motordata (eventueel via diagnose tool), elke type motor zijn eigen hardware + software. Voor bijvoorbeeld Volvo Penta marine motoren wordt vaak het EVC systeem gebruikt voor aansturing van de motoren, hierin zijn echter diverse generatie en software varianten die niet altijd met elkaar communiceren. Opzetten van dergelijke systemen zou dus veel componenten (duur!) en tijd omvatten. Tijd dus voor een directe oplossing: directe aansturing en uitlezing over de CAN-bus!
Reverse-engineering Can-bus communicatie
Echter is niet elke motor hetzelfde, en zend niet elke motor dezelfde data uit. Tevens is het vaak zo dat er buiten de J1939, nog merk-afhankelijke data/adressen worden gebruikt. Om dit per motor goed uit te zoeken, heb ik met behulp van een CAN-analyse module het can-bus systeem van elk type motor uitgelezen en gelogd. Deze data heb ik via reverse-engineering gelabeld, waarna deze bruikbaar is voor de Horiba hardware en software.
Het heeft enige avonduurtjes in beslag genomen, maar het resultaat mag er zijn! Er is voor diverse type elektronisch aangestuurde motoren een Can-bus communicatie opgezet, en mechanische motoren worden via een actuator aangestuurd. Ook de actuator wordt via Can-bus aangestuurd vanuit de Horiba software ‘Stars’.
Heeft u ook een vraagstuk over Can-bus communicatie of wilt u weten wat de mogelijkheden zijn? Neem dan vrijblijvend contact met me op: info@ddr-projects.nl of 06-42712295